18.3.08
Broodje Brussel
Oef, we zijn terug van een intense week in Brussel, waar uw instrumentenbouwertjes werden ondergedompeld in een cascade van nieuwe inzichten, interessante lezingen, live muziek, visuele traktaties in en rond het instrumentenmuseum... Verder verslag volgt zeker nog, momenteel zijn we nog op jacht naar alle foto's die studenten en leraren hebben gemaakt.
Voorlopig kunnen we je honger wel stillen met enkele nieuwsitems. We waren in de aanloop naar onze uitstap naar Brussel al op Klara, Radio2 Antwerpen en ATV. Op 20 maart trouwens nog eens op ATV in de uitzending van Provant. Maar de afgelopen dagen verscheen er nog een en ander op websites en in kranten:
De Standaard van 15 maart:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=VD1PCVS3&word=instrumentenbouwschool
In het jongerennieuws op VTM (voorlopig nogal onvindbaar...): www.zoomtube.be
In het regionale nieuws op TVBrussel: www.brusselnieuws.be
Onze leraars Els en Erik in Flashback op RTBF La Première (Frans, podcast):
http://www.rtbf.be/podcast/montrev2/index.htm?key=LP-FB&chaine=lapremiere (klik op het zinnetje 'Les 25 ans de l'Ecole de lutherie d'Anvers'
Vioolbouwers Benoît en Olivia op RTBF Musiq'3 (Frans, podcast): http://www.rtbf.be/podcast/emissions/index.htm?chaine=musiq3
(klik op de uitzending van Musiq'Académies van 8/3/2008)
De Telegraaf (NL) van 18 maart:
INSTRUMENTENMAKERS IN DE DOP WIJKEN UIT NAAR BELGIË
door RONALD VEERMAN
Een passie voor muziek, maar vooral intens kunnen genieten van je zelfgemaakte kunstwerk. Dat is eigenlijk alles wat nodig is om met hulp van hamer en beitel een trotse muziekinstrumentenbouwer te worden. Een uitzonderlijk beroep, dat in ons land op geen school te leren valt maar net over de grens in Antwerpen al meer Nederlandse studenten lokt.
Marloes Beckers uit Heerlen glundert. Ze heeft net haar eerste viool af. „Ik heb er bijna een jaar aan gewerkt en nu kan zelfs een orkest het bespelen”, lacht de 19-jarige studente vioolbouw.
Met Maikel van der Wel uit Goes en Tim van den Burg uit Someren behoort ze tot de groeiende groep landgenoten die de driejarige opleiding muziekinstrumentenbouw volgt aan het Antwerpse ILSA, de enige in zijn soort in de Benelux en deze maand bovendien exact 25 jaar oud. „Zelf speel ik vanaf mijn achtste viool. Toen hij op een dag stuk ging en gerepareerd moest worden, kwam ik erachter dat deze opleiding bestond. Ik wist meteen dat ik dit wilde.”
Ook haar twee studiegenoten ontdekten de school min of meer bij toeval. „Ik speel al jaren gitaar en vlakbij in Vlissingen werkte een gitaarbouwer. Dat leek me een mooi vak”, aldus de 18-jarige Maikel, tweedejaars gitaarbouw.
Ook Tim heeft na maanden schaven en schuren zijn eerste gitaar af en verliest het instrument geen moment uit het oog. „Vooral het buigen van het hout is enorm moeilijk. Dat ging een paar keer mis. Maar deze zou ik nooit kunnen verkopen, ook al zal de volgende wellicht nog beter klinken.”
Hoewel het grootste deel van de ’Lutherie’-opleiding uit praktijkles bestaat, krijgt het trio tevens les in akoestiek, muziekgeschiedenis en materiaalleer. „We zijn eigenlijk gewoon een onderdeel van een grote technische school, maar wel een buitenbeentje”, verduidelijkt lerares Annelien Verbeeck.
Zeeuw Maikel weet nog niet wat hij straks met zijn diploma gaat doen. „Voorlopig zit ik hier gebeiteld. Ik speel zelf in een band en ben gek op muziek. Het liefst start ik een muziekwinkel met een instrumentenwerkplaats. Al weet ik natuurlijk niet of ik daar echt mijn brood mee zal kunnen verdienen.”
Want dat zijn studie niet de sprong naar het grote geld is, beseft hij terdege. „Dat weet iedereen hier eigenlijk wel”, stelt docente Verbeeck. „Sommigen doen de studie omdat ze het leuk vinden en volgen daarna nog een totaal andere opleiding, waardoor ze uiteindelijk heel ergens anders terechtkomen.”
Hoewel onlangs voor een 17e-eeuwse Stradivarius liefst twee miljoen euro werd neergeteld, begrijpt Tim dat hij er straks waarschijnlijk een kantoorbaan bij moet nemen. „Want hoewel een handgemaakte gitaar al snel dertienhonderd euro opbrengt, is zelfs een ervaren instrumentenmaker er al snel een maand mee zoet.”