12.2.07
Instrumentenavond
Afgelopen vrijdag had in het atelier van onze opleiding de eerste "instrumentenavond" plaats.
De bedoeling hiervan was, leerlingen in contact brengen met bouwers en herstellers, om ons zo de mogelijkheid te geven van het vak te proeven, vragen te stellen en natuurlijk onze ogen de kost te geven. Enkele gerenommeerde luthiers brachten zeldzame of speciale instrumenten mee, in herstelling of zelf gemaakt.
Een uitgebreid verslag volgt zeer binnenkort.
Mathias Van de Vliet maakte alvast een heel stel mooie foto's, die je kan bekijken op DEZE LINK.
Hierbij wil ik ook onze leerkrachten danken voor het bijzonder interessante initiatief, en alle betrokkenen voor het meebrengen van hun instrumenten en kennis.
Instrumentenavond: verslag deel 1
Dit verslag is verre van volledig. Ongetwijfeld hebben jullie vanalles gehoord dat ik gemist heb. Daarom: vul gerust aan! Alle verdere info mag naar detoets@yahoo.com gestuurd worden. Hier gaan we:
We beginnen met enkele uitspraken die wel nuttig zijn om te onthouden:
Jan Strick, over de gedemonteerde cello die hij bij had: "deze ligt al een hele tijd in mijn atelier. Er wordt maar sporadisch aan gewerkt: de andere opdrachten, de klanten gaan voor!"
René Van de Velde: "Als je de tijd hebt, herstel dan zelfs het minst waardevolle gitaartje alsof het er een met historische waarde is. Je leert veel uit deze onbelangrijke oefening!"
(?): "Ik maakte ooit eens een gitaar zonder een echt bouwplan. Ze zag er niet uit, maar klonk wel goed..."
René: "Blijf in contact met mensen die veel herstellen. Af en toe doen ze een heel interessant instrument van de hand, waar ze zelf geen tijd voor hebben."
Verder viel er, buiten kijken, ook hier en daar een gouden tip te rapen! Een greep uit het geheugen:
Mark Schamp probeerde voor de kam van zijn Selmer al Oost-Indisch palissander en ebben; uiteindelijk was hij het meest tevreden over Rio-palissander, dat de klank het beste overbrengt.
René Van de Velde begint pas aan een herstelling, nadat hij uitgebreid het instrument heeft gedocumenteerd: wat is er mis? Wat moet daar aan gebeuren? Hoe ga ik dat doen, met welke materialen? Hou ik het op historische waarde of moet het vlot bespeelbaar worden? In welke volgorde ga ik de verschillende taken aanpakken? René neemt veel foto's en maakt schetsen. Zo heeft hij dus een werkboek om te volgen, nog voor de eerste schaafkrul is gevallen. "Je wijkt af van de planning, dat is normaal, maar je komt minder voor verrassingen te staan..."
Gust den Aantrekker maakt een penverbinding aan de kop van zijn klassieke gitaren. Waarom? "Opschepperij! Je geeft een staaltje vakmanschap, een meerwaarde. Ik investeer een halve dag meer dan een gewone las, maar ik doe dat graag!"
Op de gitaar van Sven Schuddinck, zijn de snaren aan de kam bevestigd door drie gaatjes, op die van Gust met twee gaatjes.
Zoals gezegd, als je nog extra info hebt die de moeite was, vul gerust aan!
We beginnen met enkele uitspraken die wel nuttig zijn om te onthouden:
Jan Strick, over de gedemonteerde cello die hij bij had: "deze ligt al een hele tijd in mijn atelier. Er wordt maar sporadisch aan gewerkt: de andere opdrachten, de klanten gaan voor!"
René Van de Velde: "Als je de tijd hebt, herstel dan zelfs het minst waardevolle gitaartje alsof het er een met historische waarde is. Je leert veel uit deze onbelangrijke oefening!"
(?): "Ik maakte ooit eens een gitaar zonder een echt bouwplan. Ze zag er niet uit, maar klonk wel goed..."
René: "Blijf in contact met mensen die veel herstellen. Af en toe doen ze een heel interessant instrument van de hand, waar ze zelf geen tijd voor hebben."
Verder viel er, buiten kijken, ook hier en daar een gouden tip te rapen! Een greep uit het geheugen:
Mark Schamp probeerde voor de kam van zijn Selmer al Oost-Indisch palissander en ebben; uiteindelijk was hij het meest tevreden over Rio-palissander, dat de klank het beste overbrengt.
René Van de Velde begint pas aan een herstelling, nadat hij uitgebreid het instrument heeft gedocumenteerd: wat is er mis? Wat moet daar aan gebeuren? Hoe ga ik dat doen, met welke materialen? Hou ik het op historische waarde of moet het vlot bespeelbaar worden? In welke volgorde ga ik de verschillende taken aanpakken? René neemt veel foto's en maakt schetsen. Zo heeft hij dus een werkboek om te volgen, nog voor de eerste schaafkrul is gevallen. "Je wijkt af van de planning, dat is normaal, maar je komt minder voor verrassingen te staan..."
Gust den Aantrekker maakt een penverbinding aan de kop van zijn klassieke gitaren. Waarom? "Opschepperij! Je geeft een staaltje vakmanschap, een meerwaarde. Ik investeer een halve dag meer dan een gewone las, maar ik doe dat graag!"
Op de gitaar van Sven Schuddinck, zijn de snaren aan de kam bevestigd door drie gaatjes, op die van Gust met twee gaatjes.
Zoals gezegd, als je nog extra info hebt die de moeite was, vul gerust aan!
Abonneren op:
Posts (Atom)